Praca siedząca – zadbaj o stawy

0
288
Stawy

Stawy – dopóty nie bolą, uznajemy, iż wszystko z nimi w porządku. Jeśli zaczynają nam doskwierać, stan chorobowy jest już zazwyczaj niezwykle rozwinięty. Mechanizm zwyrodnieniowy jest dyskretny, rozwija się ukrycie oraz bezobjawowo. W efekcie daje o sobie znać, a leczenie jest wówczas długotrwałe oraz wymagające. Stawy są to mobilne połączenia kości, jakie do swojego właściwego działania potrzebują odpowiedniej tkanki stawowej, mazi stawowej i odpowiedniego przyczepu mięśni oraz ścięgien.

Tkanka stawowa a dolegliwości stawów

Zaburzenia reumatyczne atakują się od tkanki stawowej. Ta delikatna, elastyczna tkanka, która oszczędza panewkę główki oraz przestrzeń kości przed ścieraniem, spełnia funkcję amortyzatora i umożliwia poślizg, hamując tarcie. Niestety, z czasem się zużywa, i wówczas stawy przestają odpowiednio działać. Jest mnóstwo etiologii, dla których staw nie spełnia odpowiednio swojej funkcji. Możemy rozróżnić schorzenia połączone z biegiem autoimmunologicznym, urazy, następstwa farmakoterapii.Chrząstka zawiera cząstki, które posiadają niezwykle wysoką możliwość pochłaniania wody. To oczywiście dzięki nim ta tkanka jest taka plastyczna oraz może minimalizować efekty wstrząsów, na jakie narażone są stawy podczas treningu.

Tkanka zużywa się ze względu:

dolegliwości w strukturze anatomicznej,

dolegliwości autoimmunologicznych,

nieodpowiedniego stylu życia,

niedoborów pokarmowych.

Zwyrodnienie stawów jest etiologią cierpienia wielu ludzi na całym świecie. Przeszkadzają im ucisk stawów, chrupoty, sztywność, a w efekcie wysokie zmniejszenie zdolności przemieszczania się. W konsekwencji miliony zdrowych oraz młodych ludzi zmienia się w osoby z istotnym spowolnieniem ruchowym.

Koniec z bezruchem

Pozostawanie długo w tej samej postawie powoduje sztywnienie stawów, co nasila ich wrażliwość na urazy. W okresie przerwy na lunch lub podczas odpoczynku należałoby poruszać się na świeżym powietrzu. Trzeba również myśleć o istotnej podstawie, która brzmi: „Dostosuj siły do możliwości”. Bieg na 2 km, jeśli nigdy się owego nie robiło, nie przyniesie korzyści, a wyłącznie ucisk, obciążenie stawów oraz zakwasy w mięśniach. Na wstępie starczy trenować po parę lub kilkanaście minut. Byle często. Co interesujące, nie tylko brak treningu szkodzi stawom. Negatywny jest także niekontrolowany jego nadmiar. Więc kłopoty ze stawami nierzadko pojawiają się u sportowców. Wynika to z tego, iż w okresie ostrego, częstego oraz systematycznego treningu sportowego dochodzi do zużywania tkanki, która nie zdąża się regenerować. Więc, jeżeli trenujesz intensywnie, należałoby profilaktycznie przyjmować suplementy, które zabezpieczają stawy przed urazami. Kolejnym ważnym elementem szkodzącym zdrowiu stawów, jest nadwaga oraz otyłość. Gdy dźwigasz nadprogramowe kilogramy, zbyt obarczone są przede wszystkim stawy bioder, kolan, pleców oraz stóp. Jednak obecnie mały (jednak systematyczny) trening sportowy pozwala trochę schudnąć, wzmocni mięśnie oraz wesprze stawy. Zwłaszcza pomocne są: ruch w wodzie oraz pływanie, ponieważ nie obciążają już bardzo mocno nadszarpniętych stawów, jednak wymagają od mięśni wytężonej aktywności. Z kolei jeżeli masz wady postawy, staraj się je naprawić, i na co dzień trzymaj się prosto. Dbaj również, żeby nie robić niczego na siłę.

Stawy

Dobroczynna dieta

Wielkie znaczenie dla sprawności stawów ma także to, co spożywasz. Zwłaszcza istotne są: wapń, witaminy: B, C oraz D, glukozamina i chondroityna. Po 40. roku życia organizm zaprzestaje sam syntetyzować glukozaminę (wzmacniającą syntezę kolagenu w tkankach stawowych), więc, żeby uniknąć stopniowemu zanikowi tkanki, potrzebne jest podawanie dodatków diety z owym składnikiem. Niewyczerpanymi źródłami glukozaminy są również małże oraz krewetki. Z kolei chondroityna występuje w przestrzeniach międzykomórkowych chrząstki łącznej oraz stymuluje ją. Jej bogatym źródłem również są owoce morza (bądź właściwe suplementy diety). Witamina C jest konieczna w przyswajaniu obu wyliczonych składników. Więc należałoby dbać o jej wysoki poziom w organizmie. Poszukiwać jej trzeba w owocach oraz warzywach, zwłaszcza w cytrusach, owocach dzikiej róży, papryce, brukselce lub w kalafiorach. Zaś w wapń bogate są: produkty mleczne, groch, fasolka, sery, mak, ryby, migdały, soja, rzepa, słonecznik i zielone warzywa. Osoby, które aktywnie ćwiczą, powinny wpisać do własnej diety artykuły zawierające żelatynę. Tenże składnik stanowi skupienie kolagenu, jaki stanowi o kondycji oraz siły tkanki stawowej. Należałoby również pamiętać, iż po 25. roku życia poziom kolagenu w organizmie zdecydowanie spada, co może skutkować wrażliwość na urazy. Więc rozsądnie jest włączyć do jadłospisu każdego typu galaretki.

Profilaktyka w tabletce

Czasem jednakże dieta oraz ruch nie wystarczają. Wtedy należałoby skorzystać z właściwych dodatków. Na rynku farmaceutycznym dostępnych jest multum środków przydatnych w chorobach stawowych. Najwięcej jest tychże, które mają w swoim składzie glukozaminę. Występuje ona jako chlorowodorek glukozaminy, N-acetyloglukozamina, jodowodorek glukozaminy oraz siarczan glukozaminy. Z medycznego punktu widzenia największe znaczenie ma glukozamina w formie siarczanu. Tenże z kolei stanowi składnik substancji cukrowych, takich jak siarczan chondroityny. Siarczan chondroityny wespół z siarczanem glukozaminy mają wkład w tworzeniu proteoglikanów, jakie są istotnymi elementami chrząstki łącznej. Występują m.in. w więzadłach, ścięgnach oraz tkance stawowej.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ