Aktywność fizyczna przyszłej mamy – fakty i mity

0
251
aktywność w ciąży

Czas ciąży, dla kobiety oraz rozwijającego się w jej łonie dziecka, to okres wyjątkowy pod względem przemian występujących w ciele kobiety. W czasie ciąży u płodu dochodzi do pierwszego stworzenia wielu cech dziecka, co powiązane jest z poziomem zdrowia mamy. Jej stan zdrowia i poziom zdrowia kształtującego się płodu związany jest z wieloma elementami. Jednym spośród nich jest poziom kondycji ruchowej mamy i stopień jej sprawności ruchowej. Kondycja ruchowa oraz stan sprawności ruchowej mamy zależy od jej aktywności ruchowej bądź wykonywania sportu przed ciążą.

Niekorzystny wpływ treningu fizycznego na ciążę?

Mit związany z niewłaściwym wpływem treningu sportowego podczas ciąży na mamę oraz zarodek stanowi obecnie kwestionowany, i nawet obalany poprzez rzeszę naukowców. Zaiste trening sportowy ma zbawienny wpływ na mamę oraz kształtujące się dziecko wyłącznie w trakcie ciąży fizjologicznej, niepowikłanej. W procesie ciąży patologicznej musi być znamiennie zredukowany, i nawet czasem ostatecznie wykluczony, doprowadzając do leżakowego stylu życia przez przyszłą mamę. Faktem jest, iż przy odpowiednim rozwoju ciąży oraz przy dobrym dawkowaniu, trening sportowy wpływa niezwykle pozytywnie również na organizm mamy, jak również dziecka.Nasuwa się względem tego zapytanie, pod którą formą trening sportowy jest najkorzystniejszy dla mamy oraz jej nienarodzonego dziecka? Czy ma to być rekreacyjny ruch lub codzienna praca ruchowa? Reakcja na ostatnie zadane pytania nie jest prosta oraz musi być indywidualnie dostosowana do każdej kobiety. Połączone jest to z jej stanem efektywności oraz wydolności ruchowej przed ciążą, rodzaju prowadzonych prac ruchowych przed ciążą i systemu żywienia. Kobiety które przed ciążą czynnie uprawiały sport potrafią go także uprawiać w trakcie jej trwania o ile ciąża jest prawidłowa.

Bezpieczne aktywności fizyczne w ciąży

Panie prowadzące rekreacyjne prace ruchowe przed ciążą winny je jeszcze prowadzić. O ile są to czynności ruchowe powiązane z zabawami kontaktowymi (np.: piłka ręczna) powinny z nich zrezygnować oraz zamienić różnymi bezpiecznymi aktywnościami ruchowymi takimi jak pływanie lub marsze, spacery. Kobiety które przed ciążą nie wywoływały żadnych aktywności ruchowych powinny je podjąć pod postacią spacerów oraz ruchów o szybkości 5-6 km/h oraz trwaniu 30-60 minut. Niezbędne jest potem dawanie bardziej intensywnych zadań przez 20-60 minut 3-5 razy w tygodniu w współzależności od nastawienia, dokuczliwości kobiety.

aktywność w ciąży

Zbytni trening sportowy nie wskazany

Absolutnie niezbędne jest wykluczenie zbytniego treningu fizycznego, zwłaszcza w III trymestrze ciąży. Niepożądane są ćwiczenia połączone z potrzebą pokonywania ciężaru własnego ciała, niezwykle szybkie fizycznie oraz połączone ze skokiem temperatury ciała. Skok ciepłoty ciała mamy jest niebezpieczny dla płodu zwłaszcza w I trymetrze ciąży, więc wykonywany trening sportowy pod formą ruchu lub nowej działalności ruchowej, winien odbywać się we wnętrzach odpowiednio wentylowanych, o regulowanej temperaturze pokojowej. Na świeżym powietrzu przyszła mama winna omijać trening fizyczny w niezwykle upalne dni oraz w pomieszczeniach bezpośrednio nasłonecznionych. Zachowanie prawidłowego uwodnienia organizmu mamy jest elementem chroniącym przed przegrzaniem płodu. Średnie zapotrzebowanie w trakcie ciąży na płyny jest większe aniżeli zazwyczaj, zwłaszcza podczas treningu fizycznego. Kobieta winna pić 8-12 szklanek płynów dziennie w współzależności od temperatury, rodzaju budowy oraz aktywności ruchowej. Ważne znaczenie stanowi wzbogacenie dawek płynów nim podniesie się pragnienie. Idealnie zwiększać liczbę potrzebnych płynów wypijaniem niegazowanej wody mineralnej oraz rozcieńczonymi sokami owocowo-warzywnymi. W II trymestrze ciąży ciężarna winna, najlepiej wraz ze swoim partnerem, chodzić do Szkoły Rodzenia. Realizowane tam zajęcia naukowe oraz funkcjonalne przygotowują ciężarną do porodu oraz czasu połogu i dalszych okresów życia.

Jeżeli nie wykonywałaś ćwiczeń przed zajściem w ciążę, nie powinnaś ich podejmować w przeciągu najbliższych 9 miesięcy.

Nieprawda. Ciąża to doskonały okres, żeby się poruszać. Żadne doświadczenia, literatura lekarska nie wykazują, iż delikatne ćwiczenia, takie jak na przykład chodzenie, są szkodliwe, nawet dla pań, które wcześniej wykonywały siedzący styl życia. Realnym niebezpieczeństwem jest bezczynność, która przyczynia się do niepotrzebnego wzrostu wagi ciała, dużego ciśnienia krwi, nasila kłopoty z kręgosłupem, ucisk z tym połączony, i również niebezpieczeństwo cesarskiego cięcia oraz cukrzycy ciążowej. Blisko 70 do 80 % pań z cukrzycą ciążową, zapada w późniejszym czasie życia na cukrzycę typu II. Co więcej, ich dzieci także są szczególnie narażone na otyłość oraz cukrzycę. Jeżeli nie masz prenatalnych powikłań, specjaliści zlecają chodzenie 30 do 60 minut dziennie. Rzeczywiście można tenże czas rozłożyć na bliższe spacerki. Nie ma konieczności, żebyś w owym czasie biła rekordy. Więcej zalet uzyskasz poruszając się w dobrym, średnim tempie.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ