Złe nawyki, które szkodzą naszym stawom

0
186
stawy

Dolegliwości stawów mogą być wywołane poprzez choroby rozwojowe lub kontuzje, jednak za większość odpowiada nieodpowiedni styl życia – brak treningu, otyłość oraz połączone z nią zaburzenia. Kluczowe znaczenie ma także stres, który obniża wytrzymałość oraz potrafi wspomagać m.in. choroby autoimmunologiczne. Dolegliwości reumatyczne powodują ciągły ucisk oraz zmniejszenie wydolności. Więc lepiej zawczasu zadbać o zdrowie stawów. Co im zagraża?

Stawy nie lubią:

Obciążenia

Ćwiczenia, takie jak podnoszenie bagaży potrafią naruszać stawy oraz sprzyjać urazom. Szczególnie cierpią stawy łokciowe, których przeciwnikiem są również powtarzające się ruchy obrotowe, np. takie jak przy grze w tenisa. Kręgosłup zaś nie znosi dźwigania, długotrwałego stania oraz odpoczywania na rynek twardym bądź za cienkim materacu.

Schodzenie po schodach

Obciążenie, któremu poddawane są stawy kolanowe podczas tejże zwykłej z pozoru czynności to wpływ kilkuset kilogramów. Analogicznie dzieje się podczas skoków z dużych wysokości oraz szybkich skrętów.

Ciągłe stresy

Ponieważ te służą zasilaniom oraz obciążeniom mięśni stabilizujących stawy. Podczas intensywnych emocji mięsień jest skurczony, wiążą się zatem naczynia krwionośne pozbawiając go tlenu. Wespół z niedoborem tlenu wzrasta rozciągnięcie mięśni oraz ucisk się zwiększa.

Przygodny seks

Zainfekowanie chlamydiami jest przyczyną reaktywnego zapalenia stawów. Bakterie te rzeczywiście przestrajają wytrzymałość organizmu, iż własne komórki niszczą stawy oraz kręgosłup. Dolegliwość działa się antybiotykami oraz środkami przeciwzapalnymi, jednak trwa to nawet rok.

Tłusty nabiał (mleko, sery ƒ pleśniowe, żółte, topione, twarogi, śmietana).

Artykuły te mają dużo kwasu aracjidonowego, jaki sprzyja tworzeniu prostaglandyn – hormonów winnych za występowanie stanu zapalnego w stawach.

Nadmiar pomidorów

Udowodniono, iż nadmiar wszelkich psiankowatych, więc ziemniaków, papryki, bakłażanów może stanowić podstawę niższej sprawności stawów oraz dokuczliwości bólowych.

Pozycja siedząca

Bezruch oraz długotrwałe pozostawanie w nienaturalnych pozycjach niekorzystnie oddziałuje na stawy. Długotrwałe siedzenie wywołuje rozciągnięcie mięśni oraz unieruchomienie stawów, więc w określonym czasie zaczyna boleć cały kręgosłup. Nasila się również ucisk na krążki międzykręgowe (dyski). Lata pracy w postawie siedzącej potrafią doprowadzać do zmian zwyrodnieniowych w dyskach bądź stawach łączących kręgi.

stawy

Otyłość oraz nadwaga

Dodatkowy nadbagaż w formie niepotrzebnych kilogramów obciąża stawy (szczególnie kolanowe oraz biodrowe) oraz powoduje gwałtowniejsze używanie się tkanki stawowej. Na układ treningu negatywnie działają także schorzenia metaboliczne (jak cukrzyca, dna moczanowa, hiperlipidemia), ktore nierzadko wtórują otyłości oraz nadwadze.

Sport wyczynowy

Przynosi znaczne obciążenia stawów, i również sprzyja kontuzjom, na skutek których dochodzi do zniszczenia mięśni oraz ścięgien, i w konsekwencji także stawów. To może doprowadzać do wzrostu dolegliwości zwyrodnieniowej.

Dolegliwości autoimmunologiczne

Zapalne dolegliwości reumatyczne, jak np. reumatoidalne zapalenie stawów (RZS), przyczyniają się do uszkodzenia tkanki stawowej. Z kolei zaburzenia z grupy tzw. spondyloartropatii, np. łuszczycowe zapalenie stawów (ŁZS), zesztywniające zapalenie stawów kręgosłupa (ZZSK), mogą skutkować zapalenie pochewki ścięgna lub stawu.

Buty na obcasach

Choć daje kobietom zgrabną sylwetkę, jest dosyć szkodliwe dla ich stawów. Chodzenie w butach na wysokich obcasach zmusza kości nogi oraz kostki do stosowania wymuszonej postawy, w jakiej pięta jest wyżej aniżeli przód stopy.

Niewłaściwa dieta

Lubisz pomidory oraz dodajesz je do wszystkiego? Owszem, dostarczasz w tenże sposób organizmowi koniecznego potasu i mającego właściwości antynowotworowe likopenu, jednak nie tylko.

Źle robione ćwiczenia ruchowe

Ruch to zdrowie – w owym mottcie jest mnóstwo racji. Ruszać jednakże trzeba się umieć. I z owym mamy kłopot.

Stawy lubią:

Ruch wzmacnia kości oraz pozwoli zatrzymać odpowiednią elastyczność stawów. Za dzienną dawkę treningu wdzięczne będą stawy kręgosłupa. Warte polecenia jest pływanie oraz gimnastyka w wodzie, ponieważ usprawnia wszelkie stawy.

Równomierne obciążenia

Jeżeli zrobimy wielkie zakupy, podzielmy je do dwóch grup, żeby w każdej ręce znalazło się mniej więcej tyle samo kilogramów. To zabezpieczy stawy barków, nadgarstków oraz kolan przed mikrourazami. Jeśli musimy coś podnieść, róbmy to uginając stopy oraz korygując plecy.

Odpowiednie buty

Kupmy te z miękką podeszwą, jaka zmniejsza wstrząsy występujące podczas chodzenia.

Dietę śródziemnomorską

Ryby, drób, warzywa, owoce i oliwa z oliwek to kluczowe menu dla stawów. Taka kuracja zwiększa ich kondycję, obniża ucisk i hamuje sztywnienie stawów. Zwłaszcza zalecane są raki, kraby, krewetki oraz małże. Są one mało znane w polskich kuchniach, jednak można je zamienić tłustymi rybami, np. łososiem, makrelą, tuńczykiem, sardynką, śledziem. Owe typy ryb mają mnóstwo jodu, białka oraz kwasów omega 3. Pośród owoców na specjalną atencję zasługują czarne porzeczki, które posiadają mnóstwo witaminy C, która jest potrzebna do wytwórczości kolagenu nośnika sprawności oraz mocy stawów i ścięgien. Kondycję stawów zwiększa olej z siemienia lnianego, analogicznie jak oliwa z oliwek i orzechy włoskie – złączenie zawartych w nich kwasów omega 3 i witaminy E hamuje zapaleniom.

Dopasowane meble

Im mniej treningu musimy włożyć w podniesienie się z siedzenia lub łóżka, im bardziej jesteśmy wyprostowani gotując, tym mniej męczą się nasze stawy, szczególnie te w kręgosłupie oraz barkach.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ