Stymulacja rozwoju dziecka – zabawki i rodzic

0
1979
Stymulacja rozwoju dziecka - zabawki i rodzic

Rozwój dziecka w pierwszych tygodniach życia jest ściśle związany z towarzystwem rodziców. To oni stymulują dziecko do podejmowania kolejnych prób, uczą go podstawowych czynności i cieszą się z każdej nowej umiejętności. Z czasem jednak swój udział w rozwoju dziecka przerzucają na zabawki, które mają pomagać dziecku w rozwoju różnych umiejętności.

Kiedy rozpocząć stymulowanie rozwoju dziecka

Większość talentów dzieci ujawniają w dzieciństwie. To wówczas rozpoznanie zdolności dziecka oraz właściwe nakierowanie na rozwój w danym kierunku może doprowadzić do wykorzystania potencjału, jaki drzemie w dziecku. Do rozwoju dziecka potrzebne są określone bodźce, ale nie może być ich zbyt wiele. Szczególnie łatwo to zauważyć u rodziców małych dzieci, które mają zbyt wiele różnokolorowych zabawek. Dziecko zamiast cieszyć się i rozwijać kolejne umiejętności sięgając po zabawkę, staje się rozdrażnione zbyt dużą liczbą bodźców. W skrajnych przypadkach może dojść nawet do cofnięcia pewnych umiejętności, które dziecko już nabyło. Stymulowanie do rozwoju w jakimś kierunku nie może być zbyt łatwe, bo dziecko straci zainteresowanie daną umiejętnością, ani zbyt trudne, by dziecka niepotrzebnie nie zrażać.

Stymulowanie z wykorzystaniem zabawek

Najlepszym sposobem na stymulowanie dzieci jest zabawa. W takiej sytuacji dziecko nie zauważa nauki, traktując ją dalej jako zabawę. Wykorzystując w swojej zabawie kolejne zabawki, które pobudzają do różnych rodzajów aktywności, dziecko wzbogaca posiadane w mózgu schematy. Warto w tej stymulacji uczestniczyć, aby dziecko co jakiś czas miało do czynienia z nowymi bodźcami. Jeśli dziecko będzie się samo bawiło swoim zestawem zabawek, jest spora szansa, że zazwyczaj zabawa będzie wyglądała dosyć podobnie. Obecność rodzica, który włącza się do zabawy, może ten schemat zmienić choćby poprzez minimalną ingerencję w zabawę. Wówczas dziecko musi zareagować adekwatnie do nowej sytuacji, aby mogło kontynuować zabawę z uwzględnieniem sytuacji problemowej, którą sprowokował rodzic.

[Głosów:1    Średnia:5/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ