Co powinnaś wykluczyć z jadłospisu, gdy karmisz piersią? Poradnik dla mam

0
774
Co powinnaś wykluczyć z jadłospisu, gdy karmisz piersią? Poradnik dla mam

Kobieta, która karmi piersią powinna dbać o swoje żywienie szczególnie – laktacja to ogromny wydatek energetyczny dla organizmu. Właściwy jadłospis zapewni odpowiednią podaż składników odżywczych oraz energię potrzebną mamie do nocnego czuwania, karmienia i opieki nad dzieckiem.

Jeszcze nie tak dawno uważano, że karmienie piersią wymaga od mamy specjalnej diety opartej na kurczaku, ryżu i wodzie. Dziś eksperci są zgodni – takie postępowanie przyniesie więcej szkód niż pożytku, zarówno mamie, jak i maluszkowi. Kobieta karmiąca piersią powinna odpowiednio bilansować dietę, dbać o różnorodność spożywanych produktów i wykluczać tylko te, które faktycznie są niewskazane. Jak zatem powinna wyglądać twoja dieta, gdy karmisz piersią?

Karmienie piersią a kaloryczność diety

Wbrew pozorom właśnie teraz potrzebujesz najwięcej energii – więcej niż jak byłaś w ciąży. Dzienne zapotrzebowanie energetyczne w czasie laktacji wzrasta o 500 kcal. Mieści się w granicach 2300 – 3200 kcal/dobę (wartość ta zależy od masy ciała, aktywności fizycznej i wieku).

Każdego dnia zjedz 5 – 6 wartościowych posiłków. Jadłospis powinien opierać się na zaleceniach przedstawionych w Piramidzie Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej. Podstawę diety powinny stanowić świeże warzywa i owoce. Niezbędne są także produkty zbożowe, źródła pełnowartościowego białka oraz tłuszcze roślinne.

Czego unikać i co wykluczyć z diety, gdy karmisz piersią

Jeśli ty lub twój maluszek nie cierpicie z powodu alergii lub nietolerancji pokarmowej w twojej diecie może znaleźć się niemal wszytko. Istnieje naprawdę wąska lista produktów, które musisz odstawić na czas karmienia piersią. Przedstawiamy ją poniżej:

  • Alkohol – jest zakazany w czasie laktacji. Przenika do mleka mamy i choć nadal nie wiadomo, jaka dawka jest bezpieczne dla niemowlęcia z pewnością nie chcesz eksperymentować na tym polu. Ponadto, piwo wcale nie pobudza laktacji – to jeden z popularnych mitów, który dawno już obalono.
  • Surowe jaja, mięso, ryby oraz niepasteryzowany nabiał– nie są trujące, jednak mogą zawierać bakterie, które wywołają zatrucie pokarmowe, czyli przysporzą ci nie lada kłopotów. Dla własnego bezpieczeństwa odstaw surowe produkty odzwierzęce na czas karmienia piersią.
  • Przetworzona żywność – jej skład pozostawia wiele do życzenia. W wysokoprzetworzonej żywności znajduje się duże ilości szkodliwych izomerów trans kwasów tłuszczowych, dużo soli i cukru. To nie są sprzymierzeńcy zdrowej diety.
  • Ciężkostrawne produkty –potrawy grillowane czy smażone w głębokim tłuszczu mogą pogorszyć twoje samopoczucie – dlatego powinnaś ich unikać.

[Głosów:1    Średnia:5/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ